Gamen
Wat is een gameverslaving?
Wat is het?
Gamen wordt in het dagelijks leven voor velen als een vorm van vrijetijdsbesteding gezien en is wereldwijd aan een enorme groei bezig.
De laatse 7 jaar zijn er wereldwijd ongeveer 1 miljard mensen die gamen bijgekomen. De spelletjes worden ook zo ontwikkeld dat mensen steeds meer gemotiveerd en getriggerd worden om verder en langer te spelen.
Hogere levels, extra beloningen, kicks, het online spelen tegen elkaar, de visuele kwaliteit van de games stijgt enz. Dit alles zorgt ervoor dat sommige mensen steeds langer en meer achter hun scherm blijven zitten.
Maar wanneer wordt deze onschuldige vrijetijdsbesteding nu een probleem of verslaving?
Het handboek voor geestelijke gezondheidszorg, de DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), spreekt van een Gamestoornis als je voldoet aan een aantal criteria. Binnen het afgelopen jaar moet je last hebben gehad van minstens 5 van onderstaande punten:
- Een obsessie of drang hebben naar games.
- Ontwenningsverschijnselen als je niet kan spelen.
- Er treedt gewenning op. Je gaat steeds meer en meer gamen.
- Je probeert te stoppen of minderen met gamen maar het lukt niet.
- Je interesseert je niet meer of veel minder voor andere zaken in het leven.
- Je blijft teveel spelen terwijl je weet welke negatieve invloed dit heeft op je leven en je omgeving.
- Je liegt over hoeveel je gamet
- Gamen is een vorm van vluchten voor je angsten, negatieve gevoelens of schuldgevoelens.
- Je zet kansen (zoals werk, school, vrienden, relatie, …) in je leven op het spel voor je gamegedrag.
MAAR dit is relatief en ook heel persoonlijk! Ook mensen die niet aan 5 voorwaarden voldoen kunnen ervaren dat ze een probleem hebben met gamen of de tijd die ze er aan spenderen. Je eigen gevoel is vaak een goede graadmeter hiervoor. Vind je zelf dat je een probleem hebt durf dan hulp te vragen ookal minimaliseren anderen dit!
Het effect
Ongeveer 2% van de gamers stelt problematisch gamegedrag.
Men ziet wel dat de lichamelijke impact van een gameverslaving vaak minimaal is wat er voor zorgt dat herstellen van deze verslaving vaak eenvoudiger is dan van bv. een alcoholverslaving. Waarmee ik een gameverslaving absoluut niet wil minimaliseren!
Gamen heeft alvast een belangrijke en triggerende invloed op het beloningssysteem dat vaak minder goed werkt bij verslavingsgevoelige personen. De dopamine receptoren in onze hersenen die ons een goed gevoel moeten geven werken minder goed maar kunnen wel goed getriggerd worden door bv. een spelletje gamen. Games worden ook specifiek zo ontwikkeld om ons beloningssysteem te triggeren! Sommige mensen geraken ook in een roes en gaan helemaal op in het spel. Ze kicken ook op de spannende momenten in het spel en gaan het daarom meer en meer doen om telkens opnieuw dit gevoel te kunnen beleven.
De gevolgen
Men spreekt van positieve en negatieve gevolgen als men praat over gamen.
Mogelijke positieve gevolgen van gamen (bij gezond gebruik):
Men kan bepaalde vaardigheden trainen zoals:
- Oog – handcoördinatie bevorderen.
- Positief effect op reactievermogen en concentratie.
- Je leert probleemoplossend denken en plannen.
- Je leert omgaan met stressvolle situaties.
- Games zijn vaak in het Engels dus goed voor het leren van de Engelse taal.
- Het kan ook sociaal zijn indien men games speelt online tegen andere gamers en bv. chat met elkaar.
Mogelijke negatieve gevolgen:
- Gamers zitten vaak en lang neer dus bewegen in het algemeen minder wat nadelig is voor de fysieke gezondheid. Ook eten ze vaker ongezonde voeding.
- Je sociaal leven kan verminderen of je kan geïsoleerd raken van anderen indien je vaak alleen gamet.
- De drang om langer en meer te gamen kan zorgen voor gedragsproblemen als men moet stoppen met spelen. Ook kan dit er voor zorgen dat je school of werk hier onder gaat lijden. Soms geraken mensen letterlijk zelfs niet meer op hun werk of school.
- Indien je teveel gamet en steeds in een fantasiewereld vertoefd met je gedachten kan men de connectie verliezen met de realiteit. Je vlucht helemaal weg van de realiteit.
- Er kunnen slaapproblemen optreden.
- Er kunnen concentratieproblemen optreden.
- Gamen kan ook veel geld kosten.
- De chatrooms van games zitten staan vol met nepprofielen en worden ook vaak gebruikt door mensen met slechte bedoeling om bv. andere op te lichten, af te persen of (seksueel) grensoverschrijdend gedrag te plegen.
…